יום רביעי, 30 בספטמבר 2015

סמארטפון, מוח, וחופשה בקריביים

תדמיינו שנייה שחברת אפל מארגנת תחרות סביב ״כתיבה ועיצוב יצירתי״. כיאה לאפל, מסתוריות אופפת את התחרות והפרטים אודותיה יתבהרו רק ביום התחרות עצמו. מה שכן, המקום הראשון מבטיח חופשה חלומית באיי הקריביים. לא ברור אם אפשר להתכונן לתחרות אבל זה לא באמת משנה כי כולם כבר מזמן עמוק בתוך חלום ֿשכולו חול לבן, מים שקופים, שקיעות, צלילות, ספרים, קוקטיילים, אוכל טוב, להמשיך?



יום התחרות הגיע ואיתו באז מטורף. מנכ״ל אפל, טים קוק, עולה לבמה ומכריז שאפל מחפשת אנשים יצירתיים לפיתוח רעיון. כולם דרוכים. ואז ההכרזה: ״הוראות הפעלה לאייפון - הדור הבא״. אפל החליטה שחווית השימוש יכולה להיות מושלמת אם היה מדריך שמלמד איך, מתי, כמה, ולמה בצורה קצרה ומהנה.

כמשתמשים מכורים, שלא זזים לשום מקום בלי המכשיר ומשתמשים בו כל יום, כל היום, אתם מכירים את המכשיר מעולה כך שממש אין לכם בעיה להתחיל לעבוד על המדריך. החלטתם להתמקד בחמשת הנושאים הבאים:  
  1. מה זה סמארטפון? רק דברים טובים אפשר לכתוב פה. מכשיר שנותן כח-על, חוש-שישי, מוח שני, חבר טוב ועוד. אתם חושבים שזה מצטייר מעולה ומחזק את הברנד. נקסט.
  2. אילו שימושים יש לו? קצרה היריעה מלתאר. תצטרכו לברור את העיקריים.    
  3. אילו חלקים יש לסמארטפון? זהו לבטח החלק ה״משעמם״ של המדריך אבל הוא הכרחי לנקודה הבאה.
  4. מה התפקיד של כל חלק? זה המקום לכלול את הפרטים הכי מגניבים על כל חלק תוך כדי קישור לנקודה #2.   
  5. מה עושים כשהוא לא עובד טוב? אמממ... שלילי מידי לא?, עדיף ״איך לשמור על המכשיר ואיך אפשר לגרום לו לעבוד טוב יותר״.

אז קונספט יש. עכשיו צריך לבחור מילים ולעבוד על העיצוב.

נניח לרגע שהתחרות היתה בנושא אחר - ״הוראות הפעלה למוח״, והייתם צריכים לכתוב על נקודות 1-5: החל ממה זה מוח, ועד איך לשמור עליו ולגרום לו לעבוד יותר טוב. אם גם אתם זזים באי נוחות, אתם לא לבד.

איך זה שבכל מה שקשור לסמארטפון (או מכשירים בכלל) אנחנו דיי שולטים ועל המוח, שגם בו אנחנו משתמשים ללא הפסקה, אין לנו מושג? האם זה קשור בזה שהסמארטפון מוחשי והמוח מופשט? האם זה קשור בזה של״מכשיר״ הכי משוכלל ביקום אין מדריך מסודר עם הוראות הפעלה? ולמה בכלל צריך ללמוד על המוח? הוא לא עובד אוטומטית כמו שאר האיברים בגוף? אחרי הכל, אנחנו משתמשים בו כבר שנים…
למה כדאי ללמוד על המוח?

המוח הוא האיבר שאחראי על כל פעולה שמתרחשת בגוף - הוא אחראי על למידה וזכרון, על האופן שבו אנו חושבים ומפרשים מידע וכמו כן גם על הרגשות וההתנהגות. לדעתי יש המון סיבות ללמה כדאי ללמוד על המוח; מלדעת איך פעולות בסיסיות כמו שינה, תזונה ופעילות גופנית משפיעות על תפקודו ועד להבנה של למה רגשות ואמונות יכולים להיות המכשולים הכי גדולים במימוש עצמי. אבל אם הייתי צריכה לבחור סיבה אחת ללמוד על המוח, היא היתה קשורה בזה שאפשר לשלוט בו. אפשר ללמד את המוח לתפקד, להגיב, ולווסת רגשות באופן שונה. באופן שנעים לנו, באופן שמקדם ומפתח אותנו.

סקפטיים? תחשבו שנייה על נזק מוחי שנגרם מפציעה בשדה הקרב, משבץ, מתאונת דרכים וכדומה. פעם תהיתם איך יכול להיות שאדם שאיבד יכולת מסויימת (למשל יכולת דיבור או יכולת תנועה) כתוצאה מנזק מוחי מצליח להשתקם? בטח שמעתם על איזו תכנית שיקום שקשורה בזה. תכנית השיקום זו למעשה תכנית אימונים שמטרתה לגרות את המוח וללמד אותו בהדרגתיות את היכולת שאבדה. התכנית הזו מתבססת על, וממנפת שני מאפיינים מדהימים שיש למוח: פלסטיות - תכונה שמאפשרת למוח להשתנות ולהסתגל לסביבה בתגובה לגירויים שונים, ונוירוג׳נסיס - היכולת ליצור תאי מוח חדשים.

ניפוץ מיתוסים: המוח סטטי, לא משתנה, ומתפתח רק בילדות

פעם חשבו שהמוח הוא איבר סטטי. חוקרים האמינו שתאי מוח נוצרים ומתפתחים רק בשנות החיים הראשונות ואחרי שתא מוח נוצר, יש שתי אפשרויות: או שהוא מתפקד או שהוא מת. מדענים דגולים בתחום הסיקו שרמת החכמה של האדם תלויה בגנים ולא האמינו שניתן לפתח יכולות אקדמיות. זו היתה התפיסה הרווחת במשך כמעט 400 שנים (מה שדיי מסביר למה אנשים עדיין חושבים כך גם היום).

אך מתחילת שנות השישים ועם התפתחות טכנולוגיית ההדמייה (טכנולוגיה שמאפשרת לראות מבנה ותפקוד כגון אולטראסאונד, MRI, CT וכדומה) התחילו להצטבר עדויות שהמוח משתנה בתגובה לסביבה (פלסטיות) ושדווקא יש יצירה של תאי מוח חדשים (נוירוג׳נסיס). מחקרים שונים הראו שחשיפה לגירויים, אתגרים ולמידה מובילים לשינויים משמעותיים במוח ותורמים להתפתחותו גם במהלך החיים.

החל משנות התשעים התפיסה שהמוח הוא פלסטי, היא התפיסה הרווחת. מבחינה מדעית אנחנו רק מתחילים להבין איך המוח עובד אך אותם מאפיינים מיוחדים של המוח, הפלסטיות והנוירוג׳נסיס, שינו את השיח לגבי האם רמת החכמה היא מולדת או נרכשת. היום מבינים שהיא נרכשת ויש מומחים שטוענים שההשפעה שיש למאפיינים הללו על היכולת ללמוד ועל ההבנה של תהליכי למידה תהיה מהפכנית. בקיצור, יש למה לצפות :)

רק על מוחי לספר ידעתי

אם הגעתם עד הלום והשתכנעתם שכדאי ללמוד על המוח ולהכיר את הוראות ההפעלה שלו קצת יותר טוב, מעולה! אם אתם כמעט משוכנעים, תחשבו רגע על פעמים שבהם תכננתם ללמוד משהו חדש או להשתפר במיומנות מאתגרת (למשל בכתיבה…). כמה פעמים מצאתם את עצמכם עוסקים בכל דבר, גם בדברים ששנואים עליכם, רק כדי לדחות את הקץ? הלמידה על המוח תעזור לכם ללמוד בצורה יעילה יותר ולא פחות חשוב, להבין את עצמכם טוב יותר - את הגורמים לדחיינות ואת רגשות התסכול והחרדה שבהתמודדות עם אתגרים.    

ברוח השנה החדשה אני מקווה שתשקלו בחיוב את היעד הבא: ״ללמוד על המוח ועל טכניקות לשיפור מיומנויות למידה״. לדעתי (הלא אובייקטיבית :)) זה יעד מצוין שגם עוזר לסגל מיינדסט מתפתח, אותו דפוס חשיבה שיפקס אתכם על הדרך וידרבן אתכם לנסות תחרות חדשה, גם אם לא זכיתם בחופשה בקריביים ;)

שתהיה שנה מ ע ו ל ה!


------------
אהבתם? מחכה לשמוע מה דעתכם בתגובות למטה וכמובן שאשמח אם תשתפו :)

אולי יעניין אותך גם:


ניתן לקבל עדכונים על הפוסטים הבאים דרך קבוצת הפייסבוק ״ילדותי השנייה״ או באמצעות המייל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה