יום חמישי, 21 במאי 2015

להקשיב לבריאה

הי! אני ליז, אמא לזיו (3) ואביתר (3 חודשים). חיה בקליפורניה ומרגישה בבית בישראל.

מאז שזיו נכנסה לחיי והפכתי לאם, כמילות השיר ילדותי השנייה, דרך עיניה אני רואה ומגלה שוב עולם, ולומדת להקשיב לבריאה (אהוד מנור ז״ל). יחד איתה, אני מגלה עולם ילדותי וטהור המאפשר להתחבר לרצונות ודחפים כאן ועכשיו וזה מאוד מרענן ומרגש. במקביל, עם ההסתגלות להורות, אני מגלה עולם חדש, מצחיק, אוהב, מאתגר, מלחיץ, מרתק, מעצבן, מבלבל, כיפי (ומה לא). העניין הוא כזה, לא משנה באיזה עולם אני נמצאת, אם אני מרכיבה פאזל או מנהלת מו״מ (עם זיו, כן?), אני מוצאת את עצמי כל הזמן מתבוננת, מקשיבה ונעה ממצב מלמד ללומד.


מאז שהפכתי לאם אני גם מנסה למצוא איזון בין מה אני צריכה לעשות ובין מה אני רוצה לעשות. וכשאביתר נולד, התעורר אצלי צורך לכתוב על דברים שאני אוהבת, לשתף, ולתעד את הדרך. הבלוג הזה, שיעסוק בעיקר במדעי הלמידה, אמנם מביא איתו מחוייבות ומאלץ לצאת מהקומפורט זון אך הוא לגמרי ביטוי למה שאני רוצה לעשות ואני מאוד מתרגשת להתחיל :)

קצת עלי. יש לי תואר ראשון ושני בהנדסת ביוטכנולוגיה שבמהלכם עסקתי בחקר מחלת הסרטן. החשיפה והעיסוק במדע ומחקר, שבהם כל תגלית מעלה אינספור שאלות, עוררו אצלי סקרנות תמידית ומוטיבציה רבה לחפש תשובות. התמזל מזלי לחקור ולשאול שאלות בסביבה אקדמית חיובית, מעודדת ומעצימה (תודה עסאם וזיו!). הניסיון הזה חידד אצלי שתי נקודות חשובות: אחת, שלמידה מתרחשת לאורך זמן, כל הזמן, ממש כמו מסע ארוך ומרתק, ושתיים, שסביבת הלמידה חשובה לא פחות מהתוכן. 

בשנת 2008 עברתי לקליפורניה ועשיתי הסבה לחינוך טכנולוגי. הצטרפתי לסטארט-אפ חינוכי, Mindset Works, שמטרתו לגרום לילדים לא רק לרצות ללמוד ולהצליח אלא גם להנות מזה. אולי זה נשמע כמו מדע בדיוני אבל מסתבר שאפשר להשפיע על המוטיבציה ללמוד. על בסיס המחקר של פרופ׳ קרול דואק, חוקרת בעלת שם עולמי בתחום הפסיכולוגיה (וגם מחברת רב המכר Mindset), פיתחנו תוכנה (לתלמידים) והשתלמות מקצועית (למחנכים) שמלמדים על האיבר הכי חשוב ללמידה -- המוח: כיצד הוא פועל ואיך אפשר לשפר מיומנויות למידה. זכיתי לעבוד עם פרופ׳ דואק, חוקרים נוספים, הורים ואנשי חינוך. למדתי המון ונהנתי מכל רגע, במיוחד כשמורים כתבו לנו תגובות כמו ״אני כבר לא מזהה את התלמידים שלי, כאילו דבק בהם איזה כח על שגורם להם להאמין שהם יכולים להצליח״.  

תהליך הלמידה הוא מורכב ומושפע מתחומים מגוונים: מביולוגיה, לפסיכולוגיה, לרפואה, לחינוך ועוד. כיום כבר מדברים על ׳מדעי הלמידה׳ והמחקר בתחום עוסק בין היתר במה קורה במוח בזמן למידה, כיצד היא משתנה מינקות לבגרות, איך אנשים שונים לומדים, ואיך אפשר בעזרת טכנולוגיה לשפר תהליכי למידה אצל כל אדם. בעיני זה תחום מרתק. מאוד מעניין אותי לדעת איך זה שהיכולת ללמוד, יכולת בסיסית, מורכבת וחשובה בערך להכל, נלקחת כמובן מאליו? וגם למה כשנכשלים, יותר אינטואיטיבי לחשוב ״בקטנה, זה לא בשבילי״ במקום לשאול ״איך למדתי? ואיזו טכניקת למידה כדאי לנסות להבא״?. וברמה הפרקטית, איך הורים טריים (כולל אותי) ומחנכים יכולים ללמד ילדים איך ללמוד ואיך אפשר להשפיע על תהליך הלמידה תוך כדי משחק, מבחן, קריאה, צפייה, שיחה וכו׳?.

בבלוג אכתוב על מחקרים שקשורים במדעי הלמידה, ֿטכניקות לשיפור מיומנויות למידה, טיפים ליצירת סביבה לימודית תומכת ורעיונות למשחקים. יהיו פה גם מתכונים, בעיקר כאלו שמזינים את המוח כי ביננו, אי אפשר בלי אוכל :). אני באמת מאמינה שלכולם שווה ללמוד יותר על הנושא בין אם המטרה היא ללמוד תחום חדש או להקנות לילדים שבחייכם גישה חיובית ללמידה.

יוצאת לדרך! הפוסט הבא יעסוק באינטלגנציה ואמונות. אמרתי שלמידה זה מסע לא? מוזמנים להצטרף לטרק :) עד אז, תהנו מהשיר הכה מרגש - ילדותי השנייה.


--------------
אהבתם? אשמח אם תשתפו :)

ניתן לקבל עדכונים על הפוסטים הבאים דרך עמוד הפייסבוק ״ילדותי השנייה״ או באמצעות המייל. 

4 תגובות:

  1. נשמע מאד מעניין.
    יש דרך לעקוב אחרי הפרסומים? או שאולי בגלל שאני בנייד אינני מצליחה?

    השבמחק
  2. תודה ורד :)
    מהמחשב יותר ברור איך לעקוב אחרי הפרסומים אך גם מהנייד אפשר. בתחתית העמוד, ממש מתחת ל״עמוד הבית״, את אמורה לראות את הקישור ״הצג את הגרסה לאינטרנט״. ברגע שתלחצי, תראי מצד שמאל אפשרות לאהוב את דף הפייסבוק ולעקוב דרכו, או להרשם במייל. שמחה על הצטרפותך :)

    השבמחק
  3. ליז יפה שלי אנחנו כל פעם מתרגשים מחדש ומאמינים ביכולות הגדולים שטמונים בך ומאחלים לך הצלחה גדולה בפריצת הדרך שתוביל אותך לגדולות ושינוי בגישה החינוכית ועם כל הידע שצברת תביאי גישה חדשה שתחזק ותשנה ותחדש שיטות חדשות של למידה ועידוד ואמונה ביחודיות בשוני ובקצב של כל אדם בהצלחה אוהבים ומתרגשים מחד נשיקות

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה אמא. מרגשת כתמיד. נשיקות!!

      מחק